Porsche 911/930 Turbo

SOLGT

Porsche 911/930 Turbo 3,3 L - 6 cylinder

SOLGT

Info

  • Km100 Km
  • Årgang1979

Specifikationer

  • Motor3,3 L - 6 cylinder
  • Ydelse265 hk 5500 o/min
  • Moment343 Nm ved 4000 o/min
  • Acceleration 0-100 km/t5,5 sek
  • Gearkasse4-trins Manuel
  • Tophastighed261km/t

Produktionsdata

  • Produktionsperiode1975-1989

Historie

I halvfjerdserne var alle vant til at "Carrera"-betegnelsen betød, at man havde fat i den hurtigste Porsche der fandtes. Det ændrede sig dog da det nye ord "turbo" spredte sig som en steppebrand fra 1975: Den dengang nye 3-liter var fra Porsches side tænkt som en ægte homologeringsmodel, men som historien viser blev den så meget mere. Begrebet legende skal ikke tages let på, men turboen blev en sådan.

Den sidste ejer af denne bil så en af ​​disse autobahn-stormere dengang og blev fuldstændig betaget af bilen og dens udseende. Bilen var den senere opgraderede 3,3-liters version, og ved et tilfælde havde han endda set den i en af ​​de mest sjældne farvekombinationer, hvid/hvid. Porsche kan ikke selv oplyse, hvor mange der blev lavet i de farver, men det kan sagtens være kun en håndfuld biler. Desværre var det netop dén bil, der brændte sig fast i den unge mands sind. Da han år senere befandt sig i en position til rent faktisk at erhverve sin drømmebil, så var det derfor kun denne eksakte farvekombination der duede.

Det tog ham tre år at finde en turbo, der var leveret fra ny i disse farver. Og det var selvfølgelig kun en projektbil til restaurering! Det blev imidlertid kun begyndelsen, for som det så ofte er tilfældet, så blev restaureringen af bilen til noget langt mere alvorligt end oprindeligt forventet, og undervejs hævede ejeren overliggeren med et mål om at skabe den bedst mulige 930.

Han holdt sig derfor strengt til originalitet og købte alt fra Hirsch-antenne, ledningsnet-klistermærker og instrumentbrædter (ja, flere - indtil han var tilfreds med pasformen af ​​den tredje) nye i originale specifikationer. Når dette ikke var tilgængeligt, såsom til bremserør og visse fittings, fik han fjernet den moderne beskyttende coating og restaureret tilbage til en finish, som de ville have haft dengang! Forskning og en detektiv-lignende tilgang til at finde dele tog lige så lang tid som selve restaureringsarbejdet, og der gik næsten otte år, før bilen var færdig i den ønskede kvalitet. 

For at gøre en lang historie kort, så er det resultatet af hans anstrengelser, du ser her: En 1979 Porsche 911 turbo 3,3 restaureret og færdiggjort til en meget, meget høj standard - inklusive et kræsent øje for den meget specifikke detalje hist og der.

Bilen har kun kørt testkilometer efter restaureringen (der står p.t. 3 kilometer på tælleren) og har derfor bevaret sit showroomfriske udseende som en ny bil. Den er nu klar til at sætte på plader - eller simpelthen være bilen til den kræsne samler, der ikke ønsker at udsætte sig selv for de mange års ventetid, som denne bil har krævet. Inklusiv jagten på at finde en, der fra ny blev leveret i denne fabelagtige farvekombination. Denne er HELT klar til at nyde.

 

ØNSKER DU AT VIDE MERE?

Tøv endelig ikke med at kontakte os hvis du vil vide mere om denne eller andre af vores investeringsbiler. Udfyld kontaktformularen med dit spørgsmål, forespørgsel eller ønske, så vender vi tilbage til dig snarest muligt.

Telefon: +45 88 91 50 20